Tillbaks till tjärby som slutade i ett dagspass i Egla Syndikat

Efter ett par helger med lite andra fisken efter bland annat gös blev det dags för en karphelg. 

Jag var så himla sugen på att komma ut igen så de finns inte ord för det, och med goa härliga gubbar med, Stefan, Micke, och Micke va med. vi bestämde oss att sitta i vinden, och dom hade kört upp dagen innan och valt plats. Så, jag körde upp efter jobbet på fredagmorgon. 

Jag jobbar ju natt numera, så upp på morgonen och i en jävla fart iväg till Lillan, när jag kommer fram så va jag lagom trött.  Sätter mig mellan Stefan och Micke Perlbom.  Dom har inte haft ett ljud i grejerna på natten, så förhoppningarna va väll inte skyhöga. 
 
 
Jag valde att fiska på relativt långt avstånd för har precis fått hem min baitboat så ville prova den och även podden.  Så sjukt nöjd med båda så de är inte sant. 
Stefans Sambo kommer på kvällen med lite härlig gryta, den va supergod!  3 olika sorters korvar med massa olika grönsaker. Ja, den va faktiskt god. mycket mycket nöjd med den!
 
 
 
Även en bild ur mickes myggnät genom tältet där man kan skymta den nya boken från Richard Bengtsson. 

Nåväl, kvällen anslöt sig, och Mickes ena spö drar iväg i ett jävla run, vi alla hoppades på en karp.. men de va en riktigt stor Sutare på 3600gram. (han har bilder på sin kamera, och jag har inte fått dom) 
 
Det hände inte så mycket mer än  några linebites här & var under kvällen och natten, men man fick sova ut iallafall, va supertrött. 
Lördagsmorgonens väder va väll inte de bästa, och även på dagen blåste de upp en del. Det dröjde ett par timmar under dagen, sen fick micke ett lyft på sin Hanger, och tyckte linan låg konstigt. Så han vevar upp och har tydligen en stor sutare på han med, Sutaren vägde 3450gram. 
 
På kvällen hände de inte så mycket mer, de va konstigt, vi va 4 pers och inte fler fisk. vi hade vinden ner mot oss och hade blåst så länge. men fisken va inte där, snacka om konstig upplevelse. Provade alla grejer man tror på och ändå ingen ting, va gjorde jag för fel? vad gjorde vi för fel?   Bra fråga.. Något man alltid kan tänka över när man fiskar Karp.. vad gör jag för fel? Men... De kan vara så att man gör allt rätt och karpen är ändå inte där.  Vi grillar kamben, kött & vitlöksbröd på kvällen, och måste säga att inget är så gott som när vi grillar kött & vitlöksbröd ihop. de blir liksom perfekt då. 
 
Natten va lugn. de va lite pip och jag drev med Stefan och gjorde ett run på hans spö. så han for upp i all fart, extremt kul. men han va nog lite sur, hehe.. han hoppades på en grov karp ;)
Men som titeln lyder, jag vaknade på natten av extrem magont, magen rasade samman. så bestämde mig för att köra hem, men tänkte ja svänger inom Egla, där finns riktiga toaletter och så kan ja fiska där ännu en gång i år. Jag anländer till våran lilla damm, och ser ingen fisk direkt, utan sätter mig på ett populärt swim nära vägen som heter Udden.  Där man fiskar ut mot en riktigt fin ö. 
En (mobilbild) jag fiskar mitt högra spö precis framför ön, och de vänstra 30 meter rakt ut i mitten på dammen där jag la ut boilies med kaströr.  Jag körde en singel Whitesecret på KD Rigg på vänster spöt, en Snögubbe med en Mp1 Hardhook och en SL washed out popup på en Blowback. samt en KDrigg med en BNB från northernbaits på mitt andra spö som man inte ser i bilden.  De tog en timme, sen va första spöt iväg, och fisken gick fasen fast i nåt på botten. så linan bara gick rakt av. :(  
Hemskt, ringde och rapporterade till Richard Tamanko som va på Scc. men som sedan kom och fiskade lite ihop med mig. De dröjde 1 timme till och de rusade iväg på BNB spöt, och upp kommer en liten spegel på 6kilo. men tyvärr ingen bra bild på den alls, bara suddigt och ser inget särskilt. Men I med den igen och precis när den åkt i så rusar de iväg på mitt vänstra spö igen, en stor spegel på 9,0, vilken buk! sån boiliehor(a) på en Whitesecret såklart. 

tyvärr är bildkvalitén på denna fisken skit, då ja fick filma fisken efter strul med första fisken. så detta är den bästa bilden på filmen som ja kunde få fram. 

I med den igen, och sen dröjer de en stund, jag sitter och funderar att byta till 2 bottenbeten istället, men de hann jag aldrig veva in och byta för de drar iväg stenhårt på högerspöt och upp kommeer de en riktigt stor fjällis på 9,6kilo.  Jag va SÅ nöjd! 4 run på 4 timmar. och helgen räddades från en blankhelg! 

Richard hjälpte mig med fotona på denna fjällisen, så fick bra bilder till slut. Vi satt och snackade länge om hur Scc hade gått och lite om Egla. mycket trevligt. Sedan drog vi iväg och stalkade lite, men de blev tyvärr ingen Karp.  
Och här avrundar jag helgen. med ett blankpass i Tjärby till ett dagspass i Egla. 
Kommer en rapport nästa helg, för då bär de iväg igen! /Simon