300.3,25 - drömresan.

Dagen innan avfärd i kaos.

300mil, 3 sjöar, 25 dagar.

Tanken har slagit mig tidigare, att få till en resa och kombinera flera sjöar och stanna längre.
När chansen väl låg framför mig så tvekade jag inte ens, det blev en intensiv planering på knappt två månader.

Jag hade tidigare med vänner bokat in en sjö i 7 dagar redan 2019, för att fiska 2020, men så kom pandemin och vi fick den framflyttad till 2021.
Och planen var att åka, men pga olika skäl så kunde inte mina vänner åka, så jag skulle fiska själv eller med någon annan som hade möjlighet att åka.

Stefan skrev till mig att han och hans bror skulle åka till Island lake och fiska 9 dygn 14 dagar innan jag skulle till vårat bokade vatten, så jag frågade om det fanns en möjlighet att boka in mig där också, han skulle återkomma. Och några timmar senare var jag inskriven och klar för att resa.
Då var nästa grej, att få igenom detta med jobbet.. Och jag visste att det är oftast inga problem att få ut semester tidigare då industrisemester och annat krockar lätt och det är svårt att få va ledig en längre period.  Och jag unnar gärna mina kollegor med familj och barn att få vara ledig längre och därför kan jag ta ut det på våren eller på hösten istället.
Så, jag hade 9 dagar inplanerade, samt 7, jag behövde hitta en sjö som kunde ge mig 6 dagar, och helst ensam då jag vill kunna flytta och röra mig fritt om fisket går igång!

Drog iväg några mail och några dagar senare fick jag svaret att, du är inbokad och du är troligtvis själv.

allt är klappat och klart, men allt hänger på ett neg-test i sista minuten.
Denna stressen att få ihop allting, tänkte igenom vad jag behöver för att klara mig i 25 dagar och vad kommer allting kosta?

För att göra det lite enklare för mig själv så tog jag med mig mat hemifrån ner där jag också levde på en del jag hade med mig.

Dagen var kommen och jag satt fullpackad i bilen ner till Malmö, först test och sedan möta upp Micke och Stefan.
Sedan styrde vi bilarna mot Island lake, vilket för mig är ca 150 mil enkel resa från Olofström, och jag hade redan avverkat ca 14 till malmö, 33 vid båten i Danmark, och sedan var det runt 100 mil ner till sjön.  det jag var mest nervös för var att jag skulle köra hela resan helt själv i min bil, men jag hade ändå Stefan och micke i en bil framför mig, vilket var lite lättare.

Förvånadsvärt enkelt att ta sig ner, men det var inga konstigheter.  Munskydd på överallt, och det  var också för att såklart visa respekt mot andra.

- en äldre swimkarta.  Men Alla swim stämmer förutom peg 9.  Och ena baliffswimmet vid 3-4 finns ej kvar.

Hur som helst, första stopp. Island lake.  Vi blir uppmötta av Paul & Mike och känslan av att vara framme är ren magi.

Jag visste redan i huvudet vart jag ville sitta, och vart jag INTE ville sitta.
Så jag lät Stefan & micke välja sina ställen först, Jag följde ju lite med dom trots allt, Så jag lät dom lägga fram sina idéer och valde därefter, och ingen av dom hade tänkt på de ställena jag ville prova att sitta på.
Peg 5-6. Fiskade båda platserna.

Jag fick tips av Paul att fiska på de platserna han fiskat på kvällarna innan vi kom.  Han hade haft ganska shjysst fiske med några större landade över 40lb, runt 19 kilo. Och det är en galet stor fisk!

Men, jag fick ingenting på de spottarna Paul gav mig, utan jag fick leta nya, och fann då en spot tredjedagen, efter andra natten en spot ca 210meter iväg.  Så fram med mitt 12ft spö, med min 14000 ultegra och 0,43 subline.  Lång avstånd igenom weed, sten, sandbankar, så behövs det stryktålig lina, och ett riktigt spö och en rulle som håller mycket Lina.

Går det att missa den nyligen rensade ljusa platsen till höger i bild?
Det tog knappt 2 timmar innan jag var i kontakt med första fisken på resan.  Landade en 16kilos spegel och jag var igång, resan är räddad.

Fram med min baitboat, ladda om den med FP freezerboilies, en match the hatch FP popup, på en multirigg och kör ut.  Haft lite ekolodsstrul på längre sträckor då jag upplever den segar enormt, och därför fick jag flyga upp med drönaren och punktplacera betet. Givetvis filmar jag hela sekvensen och när jag har drönaren svävande över spotten kan jag inte hejda mig från att filma.
Vad jag inte ser på kameran i telefonen är att det simmar förbi ett par riktigt stora fiskar sidan om spotten nere i gräset, så omöjligt att se, men kan nu i efterhand konstatera att det är några enorma fiskar.  Och jag kan givetvis inte veta, men knappt 3 timmar senare så har jag napp igen.
Och denna gången är det tungt, riktigt tungt, jag har telefonen i fickan och ringer Micke som sitter på peg 7/8.  alltså ca 50-100 meter ifrån mig, och han kommer farandes genom skogen och tar till håven. Jag är genomsvettig och nervös, fisken vänder sig emot mig och simmar. Tokvevar för att få kontakt igen, och fisken går i sidled till höger om en buske, och här väljer jag att pressa, istället för att hoppa ut i båten.  In kommer fisken och jag ser en skymt av den, jag säger till Micke, de där är ju en liten fisk, men så förvånad jag blir när jag ser fisken i håven, det klara vattnet lurade mig och jag ser en av sjöns största individer stå pall i håven.  '' The mighty 8-ball '' Jag säger till Micke, detta är en 70pundare, alltså en fisk över 32kilo. Jag kan inte fatta vad som precis har hänt, och vad som kommer att ske de närmsta dagarna..

8ball.  29,84 kilo landar vågen på. 65,12lb.  Ett galet personbästa.

Att 8ball inte ville trycka vågen över 30kilo är inget jag bryr mig om. Detta är en av sjöns största individer när den är i form. Och pga rådande pandemi och annat har fiskarna inte den boosten från boilies som förr. Och därav har fisken troligtvis ramlat ner något i vikt, men jag orkade knappt hålla denna kalven, och är oerhört tacksam att Paul tog såna fantastiskt fina bilder.

Jag är som man säger på ren engelska, Over the moon.  Vet knappt vad jag ska ta mig till, jag är i glädjechock.  Trodde inte i min vildaste fantasi att jag skulle landa en såhär stor fisk, men när riggarna är i vattnet, gör en grym placering när man hittat fisk, och har bete man tror stenhårt på, så kan man aldrig påverka vilken fisk som tar betet. Men de är många moment som ska stämma.
En sak som är ganska smått otrolig är att kvällen innan jag ska resa iväg så tittar jag igenom Island lakes instagram och facerbooksida och tittar på just 8-ball och tänker, asså en sån vill man ju fånga, hur coolt vore inte det?   Jag säger bara, våga dröm, tro på det du gör. Så finns alltid möjligheten att rätt fisk sitter i andra änden av linan.  Denna fisken har tagit mig upp emot 80-90 nätter utomlands. Hårt slit lönar sig alltid. och tro på det du gör.

Hur som helst.
Jag sitter kvar en natt till på 5-6 och inser att fisken är inte där jag sitter.  Letar upp fisken igen och får tips av Paul att fisken står i Tarmen.  Jag måste flytta till peg 1-2. Men Micke har sagt att han tänker flytta, så jag måste fråga Micke, och han säger att någon måste flytta så vi puttar runt fisken, och jag tar på mig det att göra min första flytt som även blir min sista.
-  en av sjöns röda markers.  Som ni kan se är detta en spot man gärna vill fiska.  Som levererar 2 fiskar på hela veckan. Och båda är över 50lb.

Kanalen riktigt grumlig.

Flytten levererar samma kväll, redan halv 23:30 drar första spöt iväg till vänster om min plats.  Det är en större ''vik'' som håller flera olika feeding hole. Och jag väljer att lägga i ett av dem yttre hålen, som är enormt, 4x5 meter säkert, och eftersom vattnet är glasklart kan jag nu se exakt där jag placerar betet från båten, och hur riggen står och hur jag mäskar runtom, det är kritiska bitar då fiskarna är stora och har blivit fångade flera gånger. Dom kan nog syna en dåligt placerad rigg, men vad vet jag..

Landar återigen, 8-ball.  28,8 väger hon in på denna gången.
Smått otroligt,  ny mäskplats, men i samma område jag fick henne första gången. Samma bete, och samma rigg.

Har inte mycket att kommentera om det, utan jag tar fram baitboaten och kör ut det igen.
Det dröjer ca 4 timmar, och samma spö går igen. Denna gången, en 55lb, eller snarare, 25,12 kilos spegel.

2 timmar senare, spöt uppe i kanalen, ett spö jag fiskar på runt 120-150 meter upp bakom en grusbank på sluttningen ner mot ett weedigt djupare parti.   18,5kilo. Multi rigg, Fp popup, och Fp freezers. simpelt, och ren boilie approach.

dagen är lugn, och jag minns inte exakt vad jag gjorde mer än att avnjuta en dag i tältet med regn..
jag får en chans i uppehållet att lägga om mina spön, känns mindre hett då dygnsgraderna sjunkt emot de kallare, och även på nätterna är de rätt kyligt nu.
Men det hindrar inte oss från att få dom att frossa på våra mäskplatser, Stefan fullständigt öser fisk uppe i ena änden av sjön.

Natten infaller igen och jag har fisk runt 03:30 tiden, och kan nu landa en stor fjällis, och det visar sig vara ett nytt personbästa för mig på 20,3kilo.

Det fortsätter vara tyst hos mig efter denna fisken, och jag tänker att jag har haft ett par fiskar från denna delen av sjön nu, så jag kör runt sjön för att kika efter grumligt vatten, rullande fisk, eller bubblor. Men det visar sig vara väldigt lugnt, och jag bestämmer mig för att köra en natt till iallafall på platsen jag sitter på.

det dröjer 40 minuter efter utlägg, och jag är i ny kontakt med fisk.

denna snygga fjällisen väger in på 17,4!

det dröjer typ en halvtimme, och det är dags igen.  Denna gången en 16,1 kilos spegel.
och mitt i detta när jag fotar denna går nästa spö uppe i kanalen.
Lyckas få ner fisken i vattnet igen i slingen, och fisken sitter i riktigt mycket weed, men lyckas ta sig loss medans jag håller på att hoppa ut i båten, och kan landa en spegel till på 19,5.

Vad ska jag säga?  Det går bra nu!  man sitter nästan vid spöna och inväntar nästa fisk.
Men jag får vänta till 06:00 på morgonen, och jag drillar en fisk på en ny spot, ut mot den röda markern som ni såg på bilden innan.
Landar en riiiktigt stor spegel igen, och kollar ner i håven. och vem ligger där? Jo.. 8-ball igen. haha!
Det har aldrig hänt tidigare att fisken ens landats 2 gånger på 1 vecka. att jag lyckas ffånga fisken med 2-1-2 dagars mellanrum är en bragd, det går till historien. 3 olika spottar, i samma del av sjön. FP är verkligen ett storfisk bete som karparna gillar!
Denna gången väljer jag att inte väga henne, utan jag vilar henne i håven i ca 15-20minuter och släpper ut henne igen.

Detta blir min nästa sista natt i Island lake, och jag landar en mindre fisk.
Totalt från Island lake blir 10 landade. på 9 dagar.

Jag tackar Paul, Stefan och Micke, dom ska hem. och jag ska vidare. ställer in GPSen och kör mot Lac de Baleine

Hör möter jag upp Matt som är Baliff, och han rekomenderar mig att sätta mig nere i ena delen av sjön som förra året gav mest fisk, och jag tar det liksom.  Kör ner och sätter mig på 2an.

Slår upp mitt tält i vinden, blåser riktigt hårt just när jag kommer och sätter mig skyddad bakom tältet och knyter nya riggar, och matt kommer ner och bjuder på en öl, den smakade horribelt. haha! men jag drack upp den och tackade för den, halade fram baitboaten igen och lyckades finna 3 olika spottar i en otroligt weedig del av sjön, inte överdrivet högt weed, men tillräckligt för att inte kunna fiska i det.
Det blir en tyst natt, jag trodde jag skulle lyckas peta upp en här ifrån. Men jag tar på mig skorna och beger mig på en runda runt sjön, som tar upp emot en halvtimme ungefär, men ska man kolla noga på många olika spottar så tar den mycket längre tid, hinner inte ens komma till halva delen innan Matt ringer mig och han har landat en snygg spegel, så jag skyndar med att ta mig runt!

Minns inte va den vägde in på, men den var omkring 35-40lb!  Kul att få se en fisk härifrån iallafall.

Så, jag fann ju fisk på min promenad runt sjön, och väljer därför att plocka ihop mina grejer
Sätter på mig peg 16? tror jag det var.
En lite jobbigare peg då spöna fick stå långt ut i vattnet och det var trångt och svårt med mycket linor. Här sover jag 2 eller 3 nätter. Och redan första kvällen tappar jag 3 fiskar, och landar 2.
Så jag kom helt rätt på dom.
Dock bara mindre fisk, men sjön håller ett lägre snitt, och lägre antal större fiskar än Island lake. Och det rör mig inte i ryggen, för fiskarna i denna sjön är helt unika.  Små små fenor har en stor del av beståndet i denna sjön, och toppfiskarna är ju snyggare. Så en 20+ i denna sjön vore rena drömmen.

redan dag 2 har jag mäskat 2 delar av sjön.  Så jag mäskar i ena änden, och andra änden, motsatta sidor av sjön för att försöka få ett bra dagsfiske och öka mina chanser att ta en stor fisk. Och dels för swimmet jag satt på var mer en passage för fisken.

Men dag 3 gör jag en riktigt sen flytt på kvällen, och lyckas landa en RIKTIGT snygg fisk på en grundplatå som var runt metern djup bara.

- detta är troligtvis resans snyggaste fisk, eller iallafall top 3. Baleine är ett vatten jag kommer återkomma till.

Gör en ny flytt redan över natten, och är nu inne på min femte flytt. ( det gäller att vara på dom hela tiden ) och här gör jag mina 2 sista nätter.  Och har ett helt GALET fiske.   Jag landar 12 eller 13 fiskar från peg 22.
Det tågar hela tiden under 30 timmar ca. lyckas finna en spot dom besöker frekvent bara på 10-12 spölängder, och jag mäskar superhårt, fulla baitboats går ut varje gång.  Här fångar jag på SL 20mm boilies och partiklar, men fisken vill bara ha snowmans, med Rosa popups.

jag avrundar Baleine här, det blir alldeles för mycket text och bilder, Jag landar 19 fiskar i sjön, och tappar runt 4-5 stycken, vilket är helt oväsentligt. Men jag lyckades knäcka en ny sjö, dock landar jag ingen 20+ här ifrån, utan landar 2 fiskar på 17,8 som topp.

Jag åker vidare, en kvarts bilfärd till andra sidan byn, och kommer till Etang la Saussaie.
en betydligt mindre sjö, mer som en parksjö, med en ö i mitten. Håller ett helt annat snitt än Baleine.
Och här är de ny chans att slå ett eventuellt PB med 2 grymt stora fjällisar och 1 läder spegel.

Och jag väljer att sitta på den grunda delen. Jag har fiskat sjön vid 2 andra tillfällen tidigare, och har varit oerhört lyckosam och hade mitt förra pb här på 28kilo.

Så jag har en aning om vilka spottar jag ska fiska sedan innan, och jag hade ingen riktigt toppfisk från den grunda delen. Så det var absolut dags nu att knäcka den.
Här i denna sjön har vi fiskat oerhört bra med Stockholm Special popups från SBM.
Och jag tvekar inte ens att lägga ut 3 stycken på multirig med Sl 20mm boilies med lite partiklar.

redan första morgonen har jag ett väldigt slött take, och jag är osäker om där ens är fisk så jag spänner upp spolen, och visst fasen är de fisk.
Krokar nu en riktig kalv, en oerhört tung fight, och håvar en större individ som lyckas peta vågen till hela 27,18kilo. 59,12lb.
Och detta är min 5 landade fisk över 25kilo på resan.
Jag vill här och nu rikta ett stort tack till min kameraman och fantastiska vän för hjälpen av dessa foton.

Och vad ska man säga.. när första fisken, sista veckan, i sista sjön, ser ut såhär?  Kroken satt kanonfint i underläppen en bit in. Och jag kan inget annat än att lyfta på kepsen.

Men, det var såhär att när jag landade denna fisken insåg jag aldrig hur stor den var, utan jag lät den stå i håven och så gick jag bort till min vän, som hade precis också landat en bättre fisk över 20kilo.  Men påvägen dit så funderar jag på om jag ens orkar fota min fisk jag har i håven, och funderar på om jag ska gå tillbaka och bara släppa ut den.  Jag visste att den var kring 20kilo.  Och jag säger till min vän att, jag har en 20kilos i håven om du orkar hjälpa mig fota. Jag hade bara sovit 2½ timme på natten, så jag var riktigt förstörd.
Och jag är otroligt glad att vi la ner den i vågnätet och vägde den, för det är min 5e över 25.

Några timmar senare har jag fisk igen, och det är nästa spö, mittenspöt som ligger nere vid kanten av sjön, som i ett hörn. Och har ett mega dropback.
Och landar en ny spegel på 21,30.

Denna går inte till historien som den snyggaste jag fångat, men helt klart en fisk till över 20kilo.

dagen efter dessa 2. landar jag en fjällis runt 16kilo, och några timmar senare en fisk jag landat förr. på 17,6.

fisket är lite trögt och jag och min vän spånar lite på olika idéer och tekniker, på hur kan vi få mer fisk?   Vi letar frekvent spottar i weeden, feedinghole, kanaler, passager, och använda ögon och öron..   jag kläcker idén, majs.. MYCKET majs,  och han föreslår korta riggar och dumpa allt i en hög, jag tror inte på riktigt för korta riggar, utan stora fiskar, långa riggar, och därför drar jag en medellängd på min rigg på kanske 17-18cm, med en välbalancerad Citrus Candy 10mm dumbell från SBM. ett litet sött bete med en röd touch på toppen,  jag väljer en liten blowback rig med ett kort hår, och detta är melodin.  Jag använder mig av krossade SL boilies, Majs, hampa, och lite pellets.

Och sen har jag inte riktigt koll på hur vikterna är och vilka fiskar som är vilka.
Jag hade en på mattan som bara stulade och studsade, så jag valde att lägga i den igen utan att ens fota den.

Jag blankar 2 nätter, och jag lyckas peta upp en ny fisk på fredagen. på 22,35. inte heller den snyggaste fisken jag fångat, men det är absolut en ny 20+ are i albumen.

När jag lagt om detta spöt så har jag fisk inom 3 minuter igen, Men det visar sig vara en felkrokad fjällis i det mindre slaget. så den fick gå tillbaka igen utan foton och strul.

Och efter detta, sista morgonen när jag håller på att packa ihop allting, så har jag ett megadropback på ett nytt ställe, och lyckas landa ett fjällis PB på 23.0.

Jag är färdig, jag är klar, jag är så otroligt tacksam att hårt jävla slit lönar sig och tro alltid på det du gör!!  och 24 nätter i tält, 3 olika sjöar, och lyckas knäcka nöt, efter nöt. Komma hem med 2 nya personbästa är något jag inte trodde på, men givetvis fanns möjligheterna.

Jag summerar upp hela min resa med två nya personbästa, fem landade över 25kilo!  nio fiskar över 20 kilo.. och 38 fiskar totalt landade. Ca åtta tappade fiskar. 55 krokar senare, 20meter tafsmaterial, och sjukt mycket Mono lina åt skogen, en burk putty, 60kilo boilies, hur mycket partiklar vet jag inte. men massor, och mååånga popups.  2½ liter Liquid, och många pain au chocolat!