Vårsuccé ala dubblé

 
Våren är här på riktigt i Blekinge,  men den är väldigt försiktig iår. 
Vi hade en riktig varmfront i februari här och då släppte de första isarna, riktigt skönt att det inte blev som förra året med en köldknäpp & is med 30cm snö på backen.. 

Så förra helgen flötestrollade jag återigen gädda, men utan någon större klev på tyvärr, jag känner att nu får de vara bra och de är dags att fiska karp på allvar i Sverige. 

Så jag har lagt några dagspass i mitt andra syndikat i hopp om att lyckas hitta dom och kunna lägga en rigg relativt nära där dom är.  Det är inte helt lätt alla gånger när dom oftast står mitt inne i vassen skyddade, och jag tycker det har varit väldigt svårt att hitta dom. Tror jag har allt för dåligt polariserade glasögon, så har spanat efter nya och hittat ett par Fortis som jag ska ha till denna säsongen. 

Hur som helst så var det fredag igen och jag hade precis slutat mitt nattpass på jobbet, och hade följt prognosen för dagen, och jag kunde inte bara gå hem och lägga mig, utan det BÖR funka att fiska.. sagt som gjort så när jag anlände till sjön så var det runt 4-5 grader varmt i luften och lite disigt, inte helt enkelt att hitta fisk då.   Men solen tittade fram sakta och jag visste att under dagen skulle dom vara lite lättare att hitta när solstrålarna värmer upp, Och jag hittade ett gäng fisk först på ett ställe och satt där i två timmar men utan resultat.  Så var de dags att veva upp igen och jag tog mig ett varv och såg en liten skymt av en fisk inne i vassen, så jag la ett av mina spön där, väldigt nära med en liten PVA och en White secret som jag preppat med lite Bumble berry Goo så dom blir rosa och fina.  placerade mina två andra spön på andra platser.  Inte några som jag direkt såg fisk på, men där det bör simma förbi fisk nu på våren. 

Jag la mig i ner i min avkrokningsmatta för jag var riktigt trött, och skulle precis somna till lite.. och så hör jag tre snabba toner, kollat på spöt & hangern slickar spöt.   Krokar och den sitter!  YES!! tänker jag, kan inte bli bättre start på året och att vara envis gäller i alla lägen. 

Landar årets första fisk på 13.55. 


Släpper tillbaka denna fisken med en oerhörd glädje och lycka, tackar fotografen enormt!

När vi står och pratar lite och jag knyter om mitt andra spö så går mitt andra spö,  de är fan inte sant tänker jag!!  kunde inte ens i min vildaste fantasi tro ja skulle ha 2 fiskar i Mars på samma pass. 

Denna fisken kändes mycket bättre, den stångas fram och tillbaka men går nära några stenar tyvärr. Men jag lyckas avvärja den därifrån och kan med hjälp av fotografen landa min andra fisk för 2019.  Magi!! Tyvärr så var den inte större,  runt 7-8kilo och sjukt trevlig fisk.  Sög in en nerskuren Mp1 foodsource popup med lite krossade bullar runt. 

 
Återkommer snart igen, åker till Tjeckien på tisdag och ska fiska i Katlov lakes med Stefan!  Skojjigt! 
#1 - - Ola:

Gött mos Zingo mannen!!

Svar: Gott fiskat! =) roligt med marskarp!
Simon Grindhage