tvåhundramilspontant

SBM Multi Range 12ft 3.25spön, Shimano XTD14000 rullar, funkar kanon!

Stefan kontaktade mig för två veckor sen och undrade om jag var sugen att åka ner till Katlov lakes i Tjeckien lite spontant för att starta upp karpsäsongen.   Jag tvekade inte ens utan jag sa ja direkt,  Men jag råkade ju börja lite innan det och landa 2 stycken kanon snygga karpar från mitt andra syndikat på hemmaplan. 

Tanken var att åka så snabbt det bara gick ner till Katlov, sagt och bestämt så fanns det massor med swim ledigt så de var bara att välja och vraka. Vi fick tips om en plats så varför inte? 

Hade ingen som helst aning om vad som skulle funka eller hur vi skulle fiska, så både jag och Stefan tog resan med en nypa salt utan några förväntningar alls, att få ett run blev målet. Inga krav, inga förväntningar alls. 

Vi gled ner Onsdag kväll, 92mil. Malmö, Gedser, Rostock, Berlin, Prag, Framme! 

 
Vi Kom ner till ett kallt Tjeckien, 7grader i luften och nordliga vindar var ju inte något vi hurrade om, men att det hade varit rena försommarn dagarna innan vi anlände bordade gott för oss då det var 10grader i vattnet.   

Träffar Baliffen och han kan + - 0 engelska.  Tyska eller Tjeck, tja.. de var teckenspråk som gällde. 

På plats lånade vi Håv, Matta & vågsling, Håven var rent skräp.. men de dög för de 4nätterna. 
Båt lånar man på plats, vi skippade att ta med elmotorn då dom inte lovade någon särskilt vind närmaste dagarna, man ska trots allt ro igenom 25hektar då vi satt på andra sidan sjön. 

16kvm på alla swims. 


Jag valde att fiska innerplatsen mot vallen, och stefan också på vallen och ut på grundtoppar i sjön. 

Så de första jag gjorde var att plocka fram baitboaten vi fick låna av Micke och kika runt på bottenstrukturer och intressanta platser att fiska på. Tog inte lång tid förens jag hittade 3 kanonspottar och var redo att lägga ut mina 3 spön.

Det tog 3 timmar sen hade jag första runnet. En liten fjällis på 5 kilo! 

Hann inte släppa i denna förens nästa spö klev iväg, visade sig vara en mycket bättre fisk på 15,4! 

 
Resan är säkrad, för mig iallafall! Kanon roligt att redan ha lyckats hitta 2 spottar som producerar fisk.   fångar 2 sutare under natten och bränner en karp men det dröjer till morgonen, och jag har run igen.  3e karpen är landad för mig. Och här är jag så trött att jag till och med glömt ta bort snöret från min hoodie. 

 
Finns ingenting att tillägga såhär långt, vi var båda väldigt trötta och hungriga. Så vi käkar lite frukost och lägger om våra riggar, Stefan flyttar upp ett spö på min sida med backleds och det tar knappt 2 timmar och hans spö skenar, Stefan landar sin första karp för resan, en kanon fisk! 
vägde runt 14. 
Vi är så nöjda redan, 4 karpar på mattan efter knappt 24h. Men det visar sig att de ska inte sluta här, Stefan har världens dagsfiske och landar 5 karpar under dagen! och bland annat ett dubbelrun. 

17kilos fjällis, Stefans största för resan!

 
Efter detta så är de run igen på mitt spö, knappt 30 minuter efter Stefans sista fisk, och det visar sig ska vara en lång stor fjällis på 16.4. 


Döjer 4 timmar, och de är fisk igen! denna gången en spegel på 12! 

 
1 timme senare run igen... 

 

efter detta lugnar fisket ner sig rejält.  Mycket varmare och soligare dagar med lite vind, så vi bestämmer oss för att köra in till byn igen och handla lite mat. Dom har bara Lidl och dåligt utbud, torrt bröd.. Men men, vi kämpade på ändå! 

Tredje natten var riktigt, riktigt kall, tror de dök ner under -2 grader..   Och vi var båda vakna runt 12 tiden på natten och sa båda två,  Nu vill man inte ha en fisk, fyfan va kallt. de tog inte 2 sekunder de efter det, och jag hade världens run. 

ut och krokar en bättre fisk som går fast, och vi måste ut i båten och hämta den. 
Väl när vi är ute på vattnet så lossar fisken och när vi håvar den så säger jag,  det var ju bara en liten en.. haha! 
Men de visar sig vara den största på resan, en spegel på 19,1.  

det var en otroligt härlig morgon att vakna upp till, riktigt kallt ännu..  

Stefan fångar en riktigt snygg rund fjällis som är riktigt arg! *

Annars är dagen lugn, vi försöker bara njuta in den sista dagen vid sjön. det har anlänt mycket mer folk nu och fisken är pressad av att alla mäskar, ror runt med båtar och annat. Och vi kör på med att bara köra baitboat och mäska med lite majs och krossade bullar,  Nu i efterhand hade vi nog velat mäska på lite mer.. Men, inte fasen tror man att man ska behöva tokmäska i kallvatten. 

 
Multiriggad Kamakura storlek 4. 

Stefan har run igen vid 01 på natten och de är en toppenfin spegel, men det är iskallt ute inatt igen.. 
 
Och vaknar upp igen vid 06 tiden av att jag har run. En fin liten linjär som vi inte fotar då jag va så trött och ville sova lite till innan vi skulle gå upp. 

Vaknar till igen av att Stefan har run, men tappar den.. Och dröjer inte 5 minuter innan hans andra spö går igen.. Och de är en toppenfin fjällis på 16!



Och här avslutar jag och summerar detta som en kanon resa till ett supervatten. 15 landade fiskar mellan 5-19 kilo. Alla fiskar sög i sig Whitesecret 15mm med mp1 boilies och pellets och lite majs.  Vi önskar vi tog med oss mer boilies, men de är lätt att vara efterklok. Vi kom fram till att nästa gång så ska vi handla all mat med oss från Sverige istället och spendera all tid vid vattnet istället för att åka iväg och handla.  
Billig resa som landade på strax under 3000:-/pers och tog knappt 12timmar dit i lagom fart med många stopp. 

Jag kan rekommendera Katlov till flera av mina läsare om ni någonsin vill ut i Europa och ha de riktigt roligt med vänner!
/Simon