Mörkare tider..

Dagarna blir kortare och nätterna längre.. hösten har infallit i våra Svenska karpvatten,  karparna får den mörkare kostymen,  vattnet kyls ner, löven faller och träden ändrar färg, karpen frossar på våra boilies mer än någonsin nu. Det är nu man ska vara mer vaksam än någonsin, det absolut bästa vapnet du kan ha vid karpfiske, det är ögonen. Att hela tiden ''spejja'' och försöka hitta små rörelser i vattnet, att hela tiden följa väderrapporterna. 

Genom att följa väderrapporterna har du full koll på karpens frossa, här gäller att slå till när de är totalt rätt. 
Själv använder jag mobilappar, jag följer alla flera gånger om dagen.  För ingen dag är sig lik,  Det finns ingen app som visar 100%.  Men jag har märkt att Klart.se har funkat toppen för mig. Även SMHI Radar ''5:e minut'' uppdateringen är kalas bra.   
När allting är rätt för mig så är det mellan 1000hpa-1020hpa.  Men det finns såklart undantag, det är inte omöjligt att fånga dom under, och inte omöjligt att fånga dom över.   Vinden har inte varit avgörande ännu, jag har fångat på baksidan av vinden, och även där vinden ligger på.  Men jag vill bara sitta i vinden när det är varma vindar, annars så får de bli på baksidan, kanske till och med i lä.   
Eftersom jag bara jobbar helg så kan jag välja var gång vädret är 100%.  Jag fiskar även när de är 50%, det har med suget att göra, men jag har valt att slå till när de varit som bäst iår, därav har jag inte gjort så många fiskepass som jag kanske gjorde 2016. 

När jag var i Haga kring min födelsedag bestämde jag mig att jag ska satsa hårt i september.  Jag vill fånga en stor höstkarp, när dom är som finast.  Och jag har lagt 4 nätter i September sammanlagt.  Jag bestämde mig att lägga dessa fyra pass på samma plats, givetvis i syndikatet.


under dessa fyra pass har jag koncentrerat fisket på endast 20mm Mp1 bullar  och 14/16mm Popup.  Jag har fångat på både, Vit, Rosa, Gul & Orange.  Jag har valt att koncentrera mäskningen till där spöt ligger. Dvs på tre spottar jag har känt att dessa är perfekta.  Precis intill en lite kanal där djupet egentligen inte är någon enorm skillnad, men det är highway för karparna. 
Jag har fiskat två spön precis på samma sätt var gång, och haft de tredje som ett sökspö, och jag har jäklar lyckats knycka ett par fiskar genom att ''Spejja'' och sedan lägga en singel popup på fisken.   Det jag har erfarenhet av är att fisken aldrig går ensam, utan det är ett par i vardera litet stim. 
- 5 stycken tar highwayn till min mäskplats. ;-)
-  Det är en vacker syn när man kan klippa två fiskar på 5 minuter på samma spot. 



Att fiska två spön på samma spot har blivit lite mer en grej för mig,  försöker åtminstonde att ha dom inom ett rimligt avstånd, inte så man trasslar ihop dom ritkigt, och en spot för mig kan givetvis vara med 1 meter imellan riggarna, men även på samma mäskplats och då inom 10-20Kvm. 

Min favoritmetod är kaströr, det är så sanslöst effektivt.  Jag kan med handen på hjärtat säga att jag har svårt att lassa iväg en Spomb i storlek Large, jag kan inte kasta skiten.  En small går bra.  Och då tycker jag att de ger mer att använda kaströr.   Ska man partikel/pellets/bullar fiska,  så tycker jag att de kan vara givande att använda en spomb på många sätt..  Men att lägga större högar med boilies känns sådär, särskilt när man inte fiskar djupare än 1-2 meter.  Dom hinner inte riktigt falla ut och bilda en större matta. 

Sedan förra året har jag näsintill bara fiskat Multirigg, allt från 1-4cm ovanför botten, och jag har även kunnat se att en popup som står 1-2 cm ovanför botten är så snuskigt bra. Att jag knappt vill köra en snowman numera.  
Till min Multirigg så använder jag mig av. 
Soft N-Trap. 
Kaptor Choddy.
BB blyhagel. 
Rigring. 

Ett jäkla hett tips är att soaka sina beten i Goo, inte för länge. utan ett par dagar innan fiske,  bara lite grann i burken så dom får ytan och suger åt sig precis.  Då får dom en sån härlig Washed out Rosa färg att jag ville äta upp popupsen själv.  Så jäkla hett när betet släpper ut det där lilla extra som kan locka till sig ett snabbt hugg.

- BumbleBerry Go Supreme, I detta fallet Vita Squid popups i den högra burken, och i den vänsta Rosa soakade 14mm Whitesecret.     

 
- Min nya Carryall. helt fantastisk!!!

Och nu till slutresultatet av September månads fiske.   Jag landade tolv fiskar och tappade en.  På en natt klippte jag fyra fiskar som mest. Annars har jag fått dom spritt under dygnet. 
Jag toppar med en fisk på 14,59kilo.  En liten kändis som jag fångat två gånger innan denna. Då på 13,3, 13,6 och nu 14,59. 
Sedan en fjällis på strax över 11kilo. 
Och inte en fisk under 6,5kilo.   

Jag anser att jag kanske hade kunnat fiska något pass mer,  Men jag är faktiskt så himla nöjd med resultatet att jag har avbrytit vissa av dessa pass tidigare än tänkt. Mitt höstfiske slutar inte här, utan jag kommer fortsätta fiska tills Vattnet är för kallt, dvs. runt 8 grader.  Jag och Birger utnyttjar våran syndikatvinst nu i mitten av Oktober. Och fram till dess ska jag förhoppningsvis kunna göra någon eller några nätter till. 

Hur som helst.   Ha lite översyn med bilderna, Då jag fiskade själv 2 nätter, och tillsammans med Isak 2 nätter.  Några är lite suddiga, men överlag är alla jäkligt shjyssta.  

Glöm inte följa mig på min instagram om ni tycker denna texten va inspirerande, så kan ni följa mig på de flesta fisken jag gör.  Jag bloggar inte nämligen inte om alla. 

https://www.instagram.com/nomisthecarpangler/

Topfisken på 14.59.
11+ fjällisen.
 
Fattas en bild pga stöttregn.  Fisken fick simma tillbaka direkt.  

Vill passa på att gratulera Anders Lundmark till Sveriges största karp genom tiderna. 32.65kilo. Grattis!