två 10+ på samma vecka och nytt personbästa!!!!

Att jag i måndags tog min första tia, ett nytt personbästa, de har nog ingen missat och jag kunde inte ens i min vildaste fantasti tro att jag skulle lyckas ta en till.  (inte samma vecka åtminstonde) 
Fredrik jadeland kontaktade mig och frågade om jag hade lust att åka till kalmar och fiska abborre, men eftersom jag inte har några abborrprylar, så bestämde vi oss att fiska lite gädda.

Dagen började med att klockan ringde klockan halv 05, och jag var död, ärligt talat så hoppades jag nånstans att han inte skulle palla dra ut. Sängen va så skön!
Men efter att ha ringt 13 samtal på raken så svarade han, och vi körde ner och hämtade upp Nickos båt som han så snällt lånar ut till mig.

Fredrik är taggad på sjön, och berättar om alla sina grisar han tar, men i ärlighetens namn va de sniprace deluxe, fisket började skit segt. 
lite innan middag så har jag fyra snipor, och fredrik en, jag säger åt honom att lugna ner sig i ärlighetens namn, för detta håller inte, han kan inte fiska ifrån mig, han kör med nåt snipdrag... Och här står jag och nöter med Tobbe.. (Jakob Lexe's egen gjutna drag) i färgen Motoroil.   Jag slänger ett snabbt öga ner på draget i de klara vattnet, och ser den bredaste Ko ryggen nånsin. Och bara i all hast gör jag ett vevstopp, och den suger in Tobbe och jag gör ett stenhård mothugg. En kort och intensiv fight på 2½ meters lina så ber jag Fredrik vänta med håvningen för jag ansåg att den inte va redo i den paniken. Allt kunde gått fel, men vi gjorde allt så rätt.  Is i magen från Håvman och  mig själv så ligger en redig ko i håven, och jag säger till fredrik, KOLLA HUR MYCKET IGLAR DE ÄR PÅ FISKEN. hahah, så roligt.
Men de tar någon minut, sedan sitter vi båda i båten med fisken och bara kollar på den ner i håven, och gissar oss fram.
men sanningens ögonblick kommer,  Vi krokar loss Fredriks lilla snipa som sitter på hans drag ''Då vi fick dubbelhugg''  Och sedan ska vi kroka av min grisgris, och båda krokarna sitter stenhårt i käften på fisken.
Vi kör in till land och gör en kontrollerad vägning och mätning. Tar några shjyssta bilder och släpper sedan i mitt nya personbästa. 

Efter detta dör fisket helt, och vi åker hem med ett leende på läpparna.

Fisken väger 11,240gram och är 110cm lång.  med 52½ cm omkrets.  Sög in Jacob Lexes egna bete. ''Tobbe'' i färgen motoroil.  90:- stycket tar han för dom. '' ;) ''

#1 - - Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

Oj vilken stor gädda!! :O

Svar: Superstor! =)
Simon Grindhage

#2 - - Anonym:

Oj vilken stor firre.

#3 - - Christian Tintin Johansson:

Grattis ännu en gång! Vilka praktfiskar!
Såg ditt inlägg på inloggningssidan förresten, kul att äntligen se en fiskeblogg där och inte bara tjejbloggar om kläder och gråthistorier :)

Svar: Men tack ska du ha Christian!! Ja, jag snappade upp det med och blev superglad!! Kändes som man fått ett delmål avbockat. Hoppas kunna leverera fler inlägg som hamnar där.
Kul att du uppmärksammade det, de gjorde mig glad!
Simon Grindhage

#4 - - Elsa:

Respekt att du släpper tillbaka fisken till sitt hem :)

Svar: Givetvis, en sån här fisk är en Hona. Och så många ägg hon lägger under våren nu behövs. Att ha ihjäl de stora fiskarna skadar beståndet. Därför gäller de att vara extra varsam med de större.Mvh.
Simon Grindhage

#5 - - frokentrad.se:

Haha, herrejävlar vilken fisk!

Svar: Svårfångade jäklar de där stora gäddorna. =)
Simon Grindhage