'' Så Scoopar man en Karp ''


fyra dagar innan staplen av Tunbyholm Carpchallenge anmäler jag in mig i sista minuten till Tunbyholm Carpchallenge. Som jag fiskar tillsammans med Jonas Jonsson, även kallad, HagaJonas, Aneboda Jonas. Jag kände inte Jonas, och har aldrig träffat honom, så de skulle bli spännande att träffa en ny vän!

De blev Onsdag, och vädret va riktigt ostadigt, dom lovade mycket regn, jag kom ner vid 14:00 swimlottningen var vid 16:45. men pågrund av regnet och alla på plats så lottade vi redan 16:15.  Representanter från varje lag tog en varsin lott som Ola slängde på marken, jag fick den sista lotten. så ingen beslutångest där inte. 

Jag drar swim 13.  SWIM 13!!!!  swimmet jag fiskat riktigt bra på för några veckor sen. Jag kände mig glad och hade en bra känsla, men vi låg i lä och vinden låg ifrån oss. 
Jonas anlände till platsen lite senare, så packa båten snabbt i ösregnet, och ro ner i ena änden av sjön, upp med tälten och Jonas får inneplatsen. Jag tar yttre.  tillsammans på 27,5KvM så ska vi fiska ihop i 3 nätter, Onsdag eftermiddag till Lördag förmiddag. 
 

- Swim 13, en 27,5KvM plattform med ren dygnbotten runt omkring.  Mycket växtlighet, rena Karpnästet! -  

när vi väl fått upp tälten så va allt dyngsurt, så, rigga upp och mäska i ösregnet, sedan grilla lite kött och sova tidigt.  
de dröjde till morgonen därpå innan första två fiskarna va landade för Jonas.  En av sjöns minsta individer på 2,98, och den andra på 3,97.   Vi låg på 7:e plats. Och från kl 07:00 var de tyst tills de va dags för grillning, Obligatorisk uppvevning av alla spöna på torsdag förmiddag kl 12:00, Låta sjön vila till 18:00.  sedan dags för fiske igen.  Vi hade en rejält mysig samkväm där vi träffade andra lagen och försökte pressa ur hemligheterna ur varandra. (skämt och sido)   

Vi va redo för natt två, Då får jag ro bort till swimmet brevid och bevittna en 10+ fjällis, en rejäl fin mörk lång krigare! Som Jonas Nilsson och Carl jönsson lyckades lura upp! 
''Carl Jönssons bild''  11060gram!

Inne i lillasjön drar båda två lagen en fisk var med 10minuters mellanrum. 

11600gram! Fisken är döpt till Luc. Varit uppe ett par gånger detta + förra året. 
en fin spegel för Bröderna Borg, 8,800gram!

Plats 14, En plattform för 1 person, men går ha ett 2manna tält och fiska här. Vilken Vyy. (bröderna borg satt här)


inga större förändringar, lite byten av olika beten för mig då ja skulle hitta nåt som kunde ge mig en eller ett par karpar. Efter att vi båda var så mätta så grillade vi inte på kvällen på swimmet, utan vi somnade tidigt och grillade korv på fredag morgonen istället.  Vi vaknar båda två av att Jonas rulle tickar sakta och säkert ut, larmet har inte tjutit..  Han krokar och fisk sitter, ut i båten och hämta en spegel på 4,84
 
Kanon härligt!  Vi vaknar till tidigt på morgonen och grillar, och precis när vi grillat klart så ser jag i ögonvrån att min lina slackar, innan larmet tjutit så har ja fast fisk.  Dock en SutarHane på 2kilo.. 

Tävlingsledningen meddelar att de frivillig grillning mellan 12-18, (INGET fiskestopp)  Men jag och Jonas har så pass mycket vatten att fiska på, väldigt ostört också, så vi bestämmer oss att veva upp 11:00 och vila de till 15:00.  
efter att ha varit och handlat på affären och träffat några andra lag och pratat med dom är klockan nu 18:00, Jonas harde ett förslag om taktik byte på morgonen. Och vi kör på hans idé. Spombar ut majs och Cuttade Boilies, dippar allt i Mp1 dip. blandar 20mm Mp1 boilies och 16mm Hagaspecial från SwedishBaitmechanics. 
En rejäl spann med 5kilo boilies. Jonas mäskade sina platser på morgonen, och jag mäskar mina på eftermiddagen.   Efteråt startar vi grillen och känner oss rejält självsäkra, de känns relativt bra. Dock är de vindstilla, men vi grillar  Ryggbiff med Potatis i folie.  Vilken jävla mat. Jag kunde inte sluta säga hur gott de var.. fantastisk mat Jonas! 
 
De är tyst hela natten, jag är uppe vid 06 tiden och slår en sjua!  mitt i allt så tågar mitt spö iväg, och jag har fast fisk. 

En spegel på 5.82 och vi kliver upp på en 5:e plats. de är 5timmar kvar av tävlingen. 
(Jonas avslöjar) - '' Jag trodde vi inte skulle få en fisk till... '' 

Och här helvänder allt, Jonas drar fisk efter fisk, på 4a timmar har han 4 landade fiskar! 
Jonas hinner inte ens kasta om sista spön, han fiskar 1 & 1 och de tågar iväg. Helt otrolgit roligt fiske. 

11.39
9,34
8,34
8,08
- När jag håvar denna fisken så utbryter Jonas i ren glädje! '' Så scoopar men en karp snyggt jobbat'' 
 
Med detta inlägget vill jag tacka alla deltagare, tävlingsansvarig och sponsorer. Även tacka Jonas som lagkamrat! fantastisk kille!

Vi vinner tävlingen och har fångat över 50kilo karp.   
Vi tar hem 1:a pris, en resa till Polen, fyra dagar i Jaroslawski.  (Redan taggad)

Fiskekompaniet.
Karpfiskebutiken.
Sportfiskegiganten.
RenzSteinLurez.
NorthernBaits.

Jonas & Simon  1:a Team Farmer Feeding. 20730g
Dan & Johan      2:a Team Fjunskägg. 12760g
Michael &Peter  3:a Team Heavy Entreprenors 11600g
Jonas & Calle    4:a Team Chili Glass. 11060g
Per Ola och Alf  5:a Team Old & Wise 10800
Ola & Daniel      6:a Team Ladhunnar 9100g
Stefan & Micke  7:a Team Borgarna 8880g
 
 
13 dagar till Villedon. Hej & hå!

#1 - - Ola Hansson:

Snart kommer information om årets TCC. Hoppas på ett bra startfält och mycket karp!!

Svar: Många bra namn på årets startfält, nu återstår de bara att se vilka platser alla får, rätt man på rätt plats, eller flera namn på flera bra platser kan bli ännu ett år med spänning in i de sista!
Simon Grindhage

#2 - - Ola Hansson:

Så får vi se om HagaJonas kan upprepa sitt fiske!!

Svar: iår är han svårslagen!! men vi är flera farliga med ess i fickan!
Simon Grindhage