24timmar.

Blev ett nattpass efter jobbhelgen.
Gled ner på söndag kväll och fiskade natten i syndikatet, slutade med 5 run, 2 snaggade och 3 landade.  Betet var CitrusCandy, Mp1 Popup, Mp1 washedout popup.   Fiskade alla combos över en Mp1 OJ 16mm boiliematta.

Åkte hem igen på Måndag kvällen och kände mig nöjd.

Fjällisen vägde 10,2
Linjären 5,6
och den lilla 4,0!

Hagasjön med goda vänner & Nytt PB!

HAGASJÖN!

Gled till Hagasjön tillsammans med Bröderna Borg, inplanerade 3 nätter innan dom åker vidare till tävling!
Mötte upp bröderna vid sjön och satt mest och pratade med dom, längesen jag träffade Båda två.
Bröderna hade valt ett dubbelswim uppe i ena enden av sjön, och de första dom sa, man blir helt förtrollad om vart man ska fiska, man stirrar sig blind på öarna, men har så mycket att fiska på!

Jonas kom ner och  satte mig på mitten, Jonas hade förmäskat till oss i den delen av sjön.  Det var samma här, så mycket att fiska på så man blir nästan helt förvirrad.
nära, i frivattnet, mot öarna, mot strandkanten!

Det finns inte så mycket att skriva här, fisket var svårt, och jag hade verkligen inga förväntningar. Mer en att få se en fin sjö som jag pratat om flertalet gånger, och även frågat ut Jonas på Tunbycarpchallenge om sjön.

Men först nu fick jag fiska den. Förra året när jag rekade information från flertalet goda vänner så hörde jag om bland annat stalking fisket i sjön, och jag har egentligen aldrig riktat mitt fiske på stalking, de har aldrig kommit i fokus, dock har jag börjat Zigga mer och mer, men inte lyckats. Så jag tänkte att här ska ja prova båda delarna.
Första kvällen kommer Björn Lindholm ner och hälsar,  en så trevlig kille!  Han delade också med sig av härliga godisbitar för kommande morgondag med stalking och zig fiske.

Andra dagen föll på, och jag var helt slut för jag hade varit upp vid 03:30 och kollat på sjön, sen däckade jag i min säng igen vid 08:30tiden, vaknar 12:50 av att bröderna Borg sitter mitt emot mig och har kollat runt och satt sig på några fiskar som går längs med andra kanten sjön.

så jag stressar ihop alla mina grejer, tar 2-3 kilo SL2, 2 spön och några larm, matta & håv, och beger mig av till en kant som Björn rekomenderade.
När jag kommer till platsen så ser jag flertal fiskar glida runt i ytan och bland annat har jag en 15meter ut som visar ryggfenan och stjärtfenan, fisken äter fram och tillbaka.

Så, jag lägger min multirigg på fisken, en hand Sl2 er, 30minuter senare, står med mobilen och ser en fisk går i ytan längre bort, och tänker.. Denna ska ja flötmeta upp, så ska precis ta i spöt, när hangern gör ett backdrop, och sedan är de fullt run, och jag lyfter spöt och håller mobilen i fickan, och startar kameran, för vilken jäkla fisk, så stark tågar igenom hela viken och fortsätter en bit uppåt öarna innan den vänder ner igen, och då får ja tyvärr avbryta filmningen och göra mig redo på att stångas med den nära land.
När fisken ligger någon meter ut i vattnet redo för håvning, så tänker jag inte på storleken, utan jag ropar på bröderna som har gått någonstans, tydligen så var Stefan på sitt Swim och Micke satt och sov i solen, Stefan hör mig till slut och kommer springades, jag säger till honom att jag har landat en tia! Och Stefa tar i håven och säger, detta måste va en 15kilos..
Och jag gissar på 12,5,  men visar sig vara ett nytt pb, äckligt nära 15kilo, på 14920gram!
sög in en Orange SL fluro 14mm på en mutlirigg med en handfull SL2er runt.

Detta är min enda fisk, och min enda kontakt på dessa 3 nätter.  Så sjukt nöjd och snygg fisk!

Michael och Jonas anländer torsdagkvällen och vi har ett gott samröre med grillning och massa prat, vi alla är medlemmar i samma syndikat och goda vänner, så de var mycket prat om året som komma skall.

Jag avrundade fredag morgon 09 tiden,  för nu är de Helgjobb igen.

Årets bästa fiskevecka redan satt?

Efter ha lyckas och träffa så himla rätt Söndag-tisdag så körde jag hem med tjejen, och hade myskväll, hon skulle hem på onsdagmorgon så istället för hon skulle köra 25mil hem, så körde vi hem till mig över natten. Och jag kunde duscha och hämta mer boilies. Så jag körde ner igen på Onsdagen, kollade vindarna som komma skall, och det visade sig att vinden skulle ligga på åt andra hållet denna gången, så skippade peggen jag satt Sön/tis. och körde våran plattform igen.
Så, Peg13.  Kör ut lite lätt med boilies på varje spö och hoppas på de bästa.  De dröjer 2-3 timmar innan första sutaren ligger i håven.  Sedan har mörkret trillat på, och de är fullt screaming run!

Ut och krokar och de visar sig vara en av våran små Aneboda fiskar som har klivit på! =)

Redan på morgonen dagen efter, runt 08 snåret så vaknar jag till av ett rejält run och de sitter fast så in i norden!  Båtar ut och hämtar en grisfjällis!!

11,80! Sög i sig en snowman Whitesecret/mp1 hardhooker!

Samma morgon, kl 10-12;00 bränner jag 3 fiskar uppe i näckrosorna.
Jag provar Zig-fiska resten av dagen för att knäcka koden. Men fortfarande full blank på rättså många timmars ziggande på våren.
Så, redan efter 18 tiden börjar de cirkulera fisk runt mäskplatserna, en ryggfena där, ett rull, lite småsaker som gör hela trippen lite mysigare.
runt 20 tiden, en liten stund efter att jag har kastat om allt för natten, blir de snabba fiskar,  Jag har ett screaming run! och jag krokar en fisk jag fångade på förmiddagen i måndags, slynan igen!

När jag landat fisken, kommer in till land, så lägger jag fisken i slingen riktigt snabbt för att få ut min rigg igen på stället, och jag hinner inte låta riggen ens landa i vattnet, sätta ner spöt i larmet, och de drar direkt.
Hämtar in en fruktansvärt snygg spegel!
- Fiskarna får återhämta sig lite medans jag hämtar andan.  Svårt när man är själv att drilla från båt, komma ut på platsen och lyckas håva själv!

men här är speglen!
- Denna slår ju knappt fullyscalen jag fick i Tisdagsmorse!

Klockan slår lite över 22:00, och de är full rulle igen, Run igen!   Och de visar sig vara en sjukt cool spegel, som jag aldrig sätt!

Klockan hinner inte bli 24;00, och jag har fisk igen!! Denna gången en fisk strax under 9kilo som jag har haft debut med två gånger tidigare, väldigt roligt. för de är en jäkla kämpe!!

& natten blir tyst och lugn. Jag somnar rätt sent och vaknar såklart av ett screaming take, som jag bränner i näckrosorna.. Nu var jag lagomtrött på att tappa fisk!  men de är inte lätt när de är så extremt mycket Nate, vass, och näckrosor.
Toppen på isberget hade varit att landa några av alla fiskar jag tappade, men de ingår givetvis i fisket. Och jag är tacksam jag hade ett sånt bra fiske denna veckan som gick.

Jag fiskade med 16mm OJ & Mp1 från Swedish baitmechanics, som jag blandat ihop. Trevlig combo.

Jag fiskade söndag-fredagmorgon, och var bara hemma Onsdagnatt för att hämta boilies. Allt som allt kan jag räkna ihop 12landade karpar, nytt personbästa, och jag har aldrig bränt så många fiskar heller, vilket som ingår såklart! men allt som allt skulle ha varit över 20landade isåfall, och med de resultatet, avslutar jag och undrar. Årets bästa fiskevecka redan satt?

Och I skrivande stund, så låg jag ute Söndag-måndag, och blankade tyvärr, men jag träffade en ny tunbymedlem, mycket trevligt.   Nu är jag hemma och förbereder mig för Tisdag-fredag med nära vänner i Aneboda.

Återkommer! /Simon

48timmars pass gav nytt Svenskt personbästa!

Gled ner på Söndag eftermiddag på ett fiskepass tillsammans med tjejen, vi anslöt till sjön runt 18tiden och satte oss på en shjysst peg där vinden låg på.
När vi kom dit så såg jag karpaktivitet direkt. Här var det mycket fisk, så jag hittade ett par shjysta spottar med markerspöt och började därefter spomba.

Natten föll på och jag tappade en mindre fisk ganska snabbt, och de var inte förens på morgonen förens första låg i håven, en riktig Tunbykändis som kallas ''Slynan''  Ny topvikt på 11,010gram sög i sig en Mp1 Popup 16mm!

Mot middag så skulle vi till lilla samhället och handla lite mat, så vi rodde en tur i viken och tittade efter karp, och jag såg en riktigt stor spegel inne på det grunda.
Så när vi kom tillbaka till sjön så slängde jag in ett spö där direkt med ett par bullar på en PVA-String.

Och efter ha handmäskat några nya spottar från båten, en rejäl laddning med 3 kilo på ett större område, allt för att få den patruellerande karpen att vilja hitta mina riggar.

Precis när vi kom ín och jag lagt ifrån mig alla saker, så ser jag att mitt högerspö, som jag kastat in i viken där jag såg den stora karpen, står som ett J!   locked up och fisken sitter fast rejält, så de är bara att båda ut till fisken.

Det visar sig vara en stor spegel på 12 blanka kilon! sög i sig en Multiriggad 16mm Whitesecret från SBM!

Efter detta är de tyst till 02;30ca, och jag har tut i recievern som jag relaterar till typiskt sutare, men sen börjar de ticka iväg sakta och jag antar de är en karp, fångar spöt och lyfter!  BOOM!  en tung jäkla pjäs, fisken stångar hårt i näckrosorna som hunnit komma upp.
I håven ligger det en topp fjällis på 11,61.
- Kunde inte motstå en Multiriggad Mp1 popup!

Slingar fisken för lite vila medans jag ska förbereda vågen och nätet, och i min stora förvåning så har jag ett sånt run som jag bara varit med om en gång tidigare, spolen skriker verkligen linan knastrar av rullen riktigt och ute hör man fisken plaskar, jag lyfter spöt och har sånt enormt jäkla tunggung, detta kan vara den största fisken i sjön. UBÅT!

det visar sig vara en av sjöns största speglar på 14,750gram. Vilket slår (fångat) sjörekord på 14,720gram.
Även denna ville ha en högt fiskad Mp1 popup på en multirigg.

Och här är jag över skyarna, tjejen har håvat två riktiga Ubåtar inom knappt 10minuter mellan varandra.
Vi sitter ute och kollar när ljuset precis kommer fram, och småpratar.  Sandra säger, ett run nu hade varit coolt när man sitter vid spöna!
knappt 15 minuter efter det, är de dags igen, samma spö, samma kombo, mp1 popup på en multirigg.

Fångar Syndikatets absolut top3 snyggaste Fullyscale!  Ny topvikt på 8,64

Efter detta somnar vi båda ett par timmar, och vaknar upp till ett nytt run. Och här avslutar vi våran trip till syndikatet och åker hem!

Återigen en Spegel på knappt 4-5 kilo.

Det finns fortfarande platser kvar till syndikatet i skåne.

för mer info, kontakta Ola hansson på hans Hotmail.