Les ETANGS de l´ABBAYE

Som rubriken lyder ännu en gång har jag hittat ner till de franska karparna 5 mil Norr om Paris. 

Resan bokades ganska sent, en och en halv månad innan avfärd så bestämde jag mig för att åka med ner och fiska Wildboar lake, sjön där jag även fiskade första gången jag var i Abbeylakes. 

Sjön är som sagt den lättare sjön på komplexet, om man bortser från Froglake, Froglake va tänkt att vara en barnsjö, men utvecklades till en Matchsjö, och idag erbjuder man fortfarande att fiska lite om fisket är trögt i de andra sjöarna på komplexet.  Många fina, ofångade karpar!

Givetvis, så dagen innan vi skulle åka så va de ännu ett nytt Terrordåd som skakade Europa, och då bestämde vi oss att åka en hel dag tidigare, så vi fiskade 8 istället för 7dagar.  Kändes faktiskt kanon, man landar lite bättre då tycker jag. 


De tog två dagar innan jag hittade fisk, och de fann jag i den grunda delen, när jag körde runt sjön och satt och tittade ut över vattnet. 
Så lyckades jag se en rullande karp under en trärad, och jag va väldigt snabb med att flytta dit. 


Påvägen dit så gick mitt tält sönder, pinnarna brast och tältduken gick sönder, så fick låna ett litet Cayman tält. Så fick ha en del grejer i bilen. 
Vädret va totalt katasrof, regn, storm, hagel, sol, moln, alla tänkbara Aprilväder.
Men jag krigade på och de slutade med 14fisk på mattan, tappade 5 fiskar. helt otroligt tyvärr. då 2 borde ha legat på mattan. 
Men fiske är fiske, man vet aldrig.  jag fick ta fram nytt material och nya krokar, jag byter krok efter varje fisk jag fångar. 
För hur många chanser får man i Frankrike? och hur ofta är man där?  då är inte ett krokpaket särskilt dyrt. 
det tycker iallafall jag är ett måste om man fiskar på kontinenten, att förbruka saker, köpa med sig mycket och spara absolut inte in på Rig-material. 

Jag kom ner med en ganska så bra betessetup, 17kilo boiles, (normalt är minst 20) men de va vår..  20kilo pellets, 15liter Partimix från Baittech. 
av allt det, gjorde jag av med 15liter Partimix, och 5liter Majs.  resten tog jag med hem igen. 
Vi hade ca 9grader i vattnet, och då spelar de inte så stor roll hur mycket fisk de är i sjön, för dom äter knappt. men de gick att lura dom med Plastmajs, och en pva med majs. 
Varför just majs?  Jo för sjöarna hade blivit uppmäskade under vintern med majs, så fisken åt bara majs, + att betet är väldigt bra, visuellt och de är inget dom blir direkt mätta på. 

Som sagt, de regnade nästan mer eller mindre varje dag, så tyvärr blev de inte mycket bilder, och inte heller grillning varje kväll.. utan de va enkelt, vi grillade två kvällar när de va lite uppehåll. Pratade om olika fiskeminnen och om Abbeylakes. 

Min största fisk på resan var 14.100gram. och under den va de 12,500 och 11,720. 

Här kommer lite bilder från Resan.  
 
 
 
 
Fotocred: Martin Lammi
Fotocred:Martin Lammi