Les Etangs De L'abbaye France

Bonjour
 
Hej allesamms och välkomna till Simonsmete.se. 
Som ni alla vet och kanske väntat på är det inlägget om den så efterlängtade Abbeylakes resan..
Och jag är äntligen hemma. 
260mil i bil och nu sitter jag bakom mitt skrivbord.. och ska vända tillbaka mitt dygn, för imorgon jobbar jag igen..

Vart ska man börja...  Jo!   
Jag började med att panik packa onsdag natt för vi skulle köra torsdag eftermiddag, nattkörning mot Paris.. 
6 mil utanför Paris ligger det lilla samhället Port Salut, och Longueil Sainte Marie.. bland Majsfält, tågräls, motorväg, så ligger det här underbara trevliga stället http://www.abbeylakes.co.uk/   Abbeylakes är ett av Europas kändaste Storfisk komplex där en av Världens största Karpar simmar.   Det är en Mega spegel som kallas '' Shoulders '' och den är strax äver 95lb.  vilket är en gigantisk jävla fisk. 
Runt Sjön Heron, har vi Fox-lake. Wildboar, Kingfisher, Attila, och lille froglake. I alla sjöar simmar karpar över 25kilo. och i just Kingfisher simmar det väldigt mycket Mal.  I sjön Wildboar finns en del stör.. men dom är rätt ovanliga.

Hur som helst.. 

Torsdagen kom Anton och hämtade upp mig i min lille hemby Olofström, och vi begav oss med en fullastad bil mot Lomma som va första stopp där vi skulle möta upp Mikael och Stefan Borg, och övriga 23 resande.  Vi hade hyrt upp, Kingfisher, Foxlake, ett par gubbar i Heron, och ett par gubbar i Wildboar.

Vi körde från Lomma kring halv sju mot Putgarden Färjan, därefter är de autobahn sen är de nästan raka spåret ner till Paris. 
De tar ca. 12-14timmar konstant bilkörning från Lomma till Paris. 
men de går snabbt, en tankning och några kissepauser så är man där nere rätt snabbt. 


Vi anlände Fredag morgon runt 07:00. och checkade in, och sen gick våran bil mot Foxlake som ligger bara ett par hundra meter från Grinden. 
Där gick vi fiskare en runda tillsammans med våran Reseledare Calle Larsson och kollade in swimmen, sedan lottade vi platser.
Anton valde swim 2, jag valde swim 3.   2 platser som fiskar väldigt nära en lång stenbotten på botten.  vilket är suveränt. Anton hade svårare att finna botten. men jag låg perfekt och fiskade över stenbottnen.
Jag fick ut 3 spön, och slocknade direkt.. vaknde till precis när de mörknade, så la om alla spön i mörker, kändes ju sådär Ohett..  och sen slocknade jag igen. 
jag vaknar till vid 06:30 av ett sjuhelvetes run. 
ut snabbt och krokar, BAM! första fisken sitter!    Ropar på Anton som sover 50meter ifrån mig,  en engelsman som hör mig ropa på anton går till hans tält och säger,
Oi, your mate is in,
Anton säger: what?  
Ur mate is in
Anton säger: Fish on? 
Yes.. 
Och anton kommer springande, i detta skede har jag fisken en bit ut, jag säger åt anton att ta på sig mina stövlar som står i tältet.. 
Anton går ut, och ja tippar på en fisk runt 16-17kilo.  Ser ut som en fjällis.. men Efter en tung fight och sjuka runs och stångandes i weeden. så kommer fisken upp, Anton säger: En Fullyscale!   jag blir alldeles till mig, och tänker aja.. fan va gött!!  så jag slingar den och väger.  21.300gram.  Vilken jävla början alltså...   Öser upp en 20+ fisk första dygnet.  slingar ut den i vattnet, somnar 1timme. sen kommer de 6 kamerakillar och ska fota denna fantastiska Fullyscale.. vilken fisk!    
- Som ni kan se så är jag överlycklig.
 
Fisken tog en Singel 16mm OJ från Swedish Baitmechanics.  med ett par bullar mp1, Partimix, och pellets.

Sedan bytte jag och Anton plats dag två till Swim 11 istället,  Swim 11 låg i den Södra delen av sjön. och de kändes inte jätte hett.. då vinden låg åt Norr.  Men en nytändning, och på det igen..  

Vi får ta del av Ruperts Swimkartor och hittar snabbt rena platser att lägga betet på med våran Baitboat. 
Fox-Lake är känd för att vara väldigt känslig mot ljud på ytan. Dvs, kasta ut bete, spomba, allt sånt skrämmer fisken.  Vilket kändes jätte skumt.. Mer om den myten senare.. ;)

Vi kör in till affären på dagen och köper grillat.. De blir Hamburgare, Brieost, Lite härlig dressing och en baguette.. det är oslagbar mat i Frankrike.. 

Natten kommer. och vaknar 05:30 av ett nytt take.  Fisken tar lina väldigt sakta och vi antog den gick i sidled, där av inget run. 
Det visar sig vara en Fjällkarp på 10,7kilo som tagit min Mp1 Dumbell Limited Edition med en Citrus Candy Topper från Swedish Baitmechanics.  #Overthemoon är det jag kan säga.   Fox-Lake som ska vara känd för att vara en svår sjö, en mystisk sjö, och ja har två fiskar på mattan av två möjliga.  
2-0 Simon! 

 
Samma morgon tar jag några FANTASTISKA bilder.. alltså jag är så nöjd med bilderna att jag ska förstora dom och sätta upp på en fotovägg här hemma. 
 
Och nu till det sega.. 
Vi blankade 1 natt här. Och dag 4 körde vi till Froglake. 
Det slutade med en till 10kilos fisk. Tog en WhiteSecret! 

 
 
Tappade en del fiskar med.. och antagligen en mal, de va bra tryck i grejerna.. och Steve, Baliffen sa de är nog mal..  Detta blev min ända fisk från Froglake på 2 turer där. 
 

jag fortsatte blanka.. 
 
 
 
Stefan och Mikaels swim började leverera fisk efter dag 4.. och de va så roligt för dom!! 
här kommer deras fiskar jag har bilder på. 
 
Och dag 6.. Så släppte de för mig.. efter varit deppig och blankat 4 nätter så vände steken. Klockan 12 på dagen, bubblar det som fan 20meter från land hos mig.. på flera ställen, ett fiskstim har kommit in och äter.. 
Spöna ligger i Larmen uppvevade för fotade fisk på morgonen.. 
Så tacklar om snabbt som fan, i med 3 spön. 
5 minuter senare... 

en Megahelvetes Fjällis tar stenhårt. och Hässleholmskillarna kommer i bil på vägen precis bakom mig, och hjälper mig landa denna Fjällisen..  20+ direkt sa vi. inget snack! 
Kallar på Walkie talkien att jag har megafisk på mattan och behöver bra våg.. tar 3-5minuter, och de står 15 pers på mitt swim med kameror, vågar, slingar, säckar ALLT.  Detta är så underbart, alla tar hand om alla. sån gemenskap. Karpfiske i sitt Esse.. 
Mitt i allt. drar de iväg på mitt andra spö, och där kan jag kroka av en Spegel på mattan på 12,700gram. 
Sedan var de vågdags för fjällkarpen.. 
19.700gram. 
Fjällisen tog en Mp1 Dumbell limited Edition/Citrus Candy topper  Och Speglen tog en Singel Citrus Candy topper. 
 

Och här tar min berättelse slut.. 
Jag blankade de 2 sista nätterna. 
Och hemfärden tog ca 12timmar. 
Sitter helt slut i min stol, och ska sova nu. 
Det kommer förmodligen ett inlägg till med ENDAST foton. 
Men de är från alla andras foton. Detta är mina egna. 

tack alla igen för en fantastisk resa, och ni som tog er tid att läsa. 
ni är guldvärda, utan er skulle jag inte blogga. 
Har säkert glömt många härliga detaljer, men de är sånt man får se när man är på resorna, och inte höra eller läsa om vid datorn. 

Boka och åk. 
Så ses vi kanske nästa år!

#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Herregud vilka stora fiskar! :O

Svar: hehe, jaaa!!! dom är stora.. fina skapelser! :D
Simon Grindhage

#2 - - Anders Lundmark:

Fantastiska fiskar o bra foton. Trevlig läsning dessutom. Grattis Simon! :)

Svar: Tack så himla mycket Anders!! kul att du gillade texten, hoppas du lagt till mig som bokmärke! /Simon
Simon Grindhage