Kalla östliga vindar och regn.

Tillbaks till Skåne. 


Såå, nu är jag hemkommen efter ett sjuhelvetes trevligt fiskepass på samma plats som sist. Kände att jag hade mer att ge nu när leken är över, samt att jag kunde lägga lite mer tid på platsen och fiska mer, längre, och mer taktiskt. 
- på vilket sätt fiskade jag taktiskt?
Jo, jag var nere på ett snabbpass efter jag varit där med Magnus, hade med mig Sandra på detta passet för att visa vad jag håller på med när jag fiskar karp.   Och då fiskade jag nära plattformen. Väldigt nära. Men de gav bara en sutare, då fiskade jag även partiklar, för jag vet att andra medlemmar hade mäskat mycket med majs.

Så denna gången bestämde jag mig för att fiska på natebältet som ligger ca 60meter rakt ut. 3 spön, endast spridda boilies med kaströr. ( rekommenderar att inte använda kaströr till 5kilo boilies) armbågen blir helt sabbad. 

Jag har inte fiskat karp superlänge och lägger därför mycket tid i ett vatten som är relativt lättfiskat, de är lite olika typer av botten, de är snags,(då menar jag näckrosor och sjögräs) de är mycket fisk.  Ett perfekt vatten att skapa självförtroende och hitta vad som funkar bäst för mig själv.  
inte heller ett ställe man åker till och blankar varje gång och hoppas kunna få en linebite. 
Utan, 4-5 kilo boilies, bara boilies. Inga partiklar, ( jag återkommer varför )  de är allt man behöver.  
Jag fiskar tillmesta dels med Popups på mina riggar, men har börjat komma tillbaka till snowmans igen. Dels för de känns så jäkla hett med ett bottenbete, och en liten liten fin popup på toppen. DrömCombo! 

Varför inte Partiklar i detta vatten?   
- jag har nu varit med i syndikatet i ca 2år. och på den tiden har jag provat de mesta. 
bara partiklar, bara majs, bara boilies, bara pellets. Och de är Rent och skört boiliefiske som har gett resultat, Snabbast resultat måste ja få påstå.   Partiklar är hett på de sättet att de drar åt sig mycket annat, som Mört, Sutare, och rudor.  Vilket lockar Karp.  Men får du igång sutarna, så slutar de inte.  Därav, kör ja rent boiliefiske. 

denna gången gjorde jag världens tröttaste misstag, att inte kolla i kroklådan vad som finns kvar.. Så, när jag kommer ner har jag 2st storlek 4 Krank krokarna från Korda.  ( jag fiskar dom som KD-Rigg)  Så fick helt enkelt leva på det jag hade.   hittade 3 riggar från förra passet, som va ny knutna, så jag hade 5 riggar.  Men vad hjälper de när man ska få ett av de bästa passen på knappt 50timmars fiske. Redan efter 24timmar hade jag fått 6 run. och 5 landade. 4 karpar, 1 sutare, och 1 tappad. 
Jag hade andra krokar givetvis med mig.  Men har snöat in mig på Krank på KD-Rigg senaste tiden. 

Hur som helst, plattformen it is. Vädret visade att de skulle bli relativt blåsigt. uppåt 13m/sek i byarna, vilket är relativt mysig vind i sjön, då enligt mig är sjön vindkänslig, karparna vill ha vind. 
Så, jag satte mig på den nybyggna plattformen igen.  Och de tog inte lång tid förrens första sutaren satt där, och inte långt efter den kom första karpen. Sen va de tyst till morgontimmarna, och sen öste de på.   vid kl 10 på måndagen hade jag fått top fisk på 9,6 utlekt fjällis tyvärr. 
 
Fick även en AnebodaLinjär (troligtvis återfångst för mig), och en annan spegel. 
 
 
Dagen ångade på med mycket fisk, min syndikat kompis Zsolt lyckades fånga bullet från Peg 12. Stort Grattis till en target.  ( jag fångade den för 7 veckor sen ) på 11,1. 
 

Jag vevade upp mina 3 spön och rodde bort till Zsolt och fotade denna trevliga Fjällkarp. 
efter jag hjälp Zsolt fota och så, så ror jag tillbaka till min peg, och kastar ut mina spön.  De dröjer ca 1 timme, och jag har ett sjuhelvetes run på mitt högra ytterspö som ligger på utkanten av ett 20x25meters natebälte. 
linan verkligen skriker av rullen, och jag krokar, och de är tungt som fan, och de stångas och boom. den sitter fast.  gör mig redo för båten, och fisken är går fritt igen. fortsätter drilla detta jäkla as som tuggar lina och gör flera rusningar.  Detta är en stor fisk,  jag hoppas på den stora speglen som är orginal sen innan syndikatet började. 
efter flera rusningar så kan jag landa denna mega spegel, men de är inte orginalet, utan det är den gamla krigaren, ( vårat sjörekord som är fångat på 14780gram.)   ingen dum fisk de inte! tyvärr pressade den vågen till 13,4 kilo denna gången. 2 hekto ner sen i höstas när jag va på snabbt dagspass. 
- Denna fisken tog en av SBM's nya Secret-range. Red Secret 15mm. 
 

efter denna fisken tappar jag 4 stycken fiskar på rad.  Helt ofattbart, irreterande, och jobbigt, när man krigat sig igenom halv kuling, pissregn, och höstväder på 14 grader på dagen.  
men jag hade humöret på topp, för jag hade haft bra fiske. med 9,6 fjällis, 13,4 spegel, och några andra små karpar och en sutare!

Och här är en otroligt fin bild jag tog på måndag morgonen.