Lac de villedon, där drömmar går i uppfyllelse

 
På landsbygden i södra Frankrike.
Efter ca 8 mil små skogsvägar, kommer man till ett litet litet samhälle med väldigt små passager genom husen.
Man kommer till den lilla skylten där det står Lac de villedon, och ner kommer man till en grind, och en större parkering och en liten dal med små dammar. 

- Possion chat.  även Kallad Dvärgmal, finns tyvärr i Å systemet kring sjön. 
I dammarna simmar allt från Koi Karp till Mindre vanliga karpar som ska ut i sjösystemet när dom växt till sig. 



Efter 1670kilometer från Lomma. Möts man av en tyst och varm miljö med en vacker liten dalgång, där ängar med djur går och betar, en bondes traktor som sköter skörden, och där endast karprull syns till.  
Ett dämme, en större sjö på 40Hektar, Snittdjup på ca 1,5meter.  Ren grus och silt botten. Inga snags, ett gumligt vatten där de simmar hundratals fiskar över 20kilo.  De är här som drömmar går i uppfyllelse, de är här, jag mötte ett sånt lugn.   
Vi kom ner på Fredag eftermiddag och mötte upp ett par andra fiskande, även Anders som är reseledare, Under dagen så kollar vi runt lite, träffar Damien som är Baliff, och äter god mat.  Vi sitter på parkeringen på kvällen och snackar med varandra, slår upp tälten och sover på parkeringen för att invänta Lördag morgon. 

Lördag morgon samlas vi nere vi Resturangen, där vi äter frukost tillsammans och får regler förklarade för oss. Damien är väldigt noga med att förklara hur vi ska hantera fisken i denna extrema värme.  
Jag tror alla va mer eller mindre oroliga över att hantera dessa stora fiskar i denna värmen, ingen karpfiskare vill ha ihjäl en karp, INGEN. 

Damien förklarar att max 10minuter på land, MAX. inga säckningar eller slingningar får ske under några som helst omständigheter. 

Lottningen av swims gör på de sättet att alla tar en lott, på lotten står en siffra, och den som får siffran 1 får välja swim först.  Därefter i nummerordning. 
Jag och Markus fick lott nummer 6 och väljer swim 9. Ett swim som levererat bra med karp året om, Som Damien kallade det, ett storfisk swim.   
Att såhär komma till ett nytt vatten, där man inte har en susning av vad som är bra eller dåligt, vad som funkar och inte funkar. Allt är så nytt, men många lyckades även väl under redan första natten.    När vi kom ner möttes vi av lite regn och vind som gav iväg lite syre, men som jag tror inte gav en enda fördel under veckan pga fisken är skygg för Båtar, Markörer, och ljud,  Vattennivån hade sjukt med 70cm och de hade varit varmt och varit dåligt med regn i 2 månader. 

Vi hade inga direkta fördelar, väret skulle bli värre med veckan som gick, och den varmaste dagen hade vi uppåt 38 grader. och skuggan va de 35+.   På vårat swim hade vi ingen skugga, bara Markus stora sceenhouse, men de hjälpte inte mycket, värmen var extrem.  Vilket också knäckte oss till slut, vi fiskade inte på dagarna, utan vi gjorde annat. 

 
 
De två första dagarna kammar vi noll, både jag och Markus..  Vi provar de mesta, kastar om flera gånger om dagen. men jag får bara dvärgmal, jag kände, jag fiskar iallafall. 

Dag tre smäller de till rejält och jag får en liten på dagen, och Markus klämmer till och knycker 2 grisar,  16 kilo och 18 kilo. 
 
Markus lyfter även upp en liten 2-kilos rackare på mitt spö när jag inte är på plats, då jag är hos grannarna Dennis och Benny. 

Jag själv fiskade med kortare riggar, och liten stickmix.  Men tyvärr drog den åt sig massa Mal.  
Jag provade de mesta pop-upsen i väskan, och tigernötter och olika plastgrejer. 
Men till slut så släppte det, när Markus föreslog en grej som kunde funka bra, och detta ändrade mitt fiske avsevärt mycket. 
- Sl2 Dippa, med Redsecret och Whitesecret Wafters.  Tyvärr inget som levererade denna gången!

De va inte förens dag fyra som de hände för mig,  vi satt i Screenhouset, och jag sa till markus, ett sjuhelvetes run nu så de recievern ballar ur, och de dröjde inte ens EN minut efter,  och de tjuter iväg så in i norden, och jag möts av en fisk på 13,3 kilo. 
Denna fisken var mer än välkommen.  Hemskt roligt.  

Redan samma natt så hade jag ett nytt run, precis när jag vänt mig om och somnat till, så är de dags, de tickar ut sakta, de är inget run, utan ett sakta tutande med single bleeps, jag möts av ett tyngre gung, en större fisk nu. och jag är nervös ner i foppatofflorna,  Jag minns att jag säger till mig själv i huvudet, att ta de lugnt, en lugn och fin krokning nu, låt fisken få göra sitt.     

Fisken va väldigt slö, men hade ett par sköna gungningar, och Markus scoopar upp min 18,3 kilos Spegel. 
 
efter lite sömn, och solen har kommit upp, så är de dags igen, de tickar iväg sakta. 
denna känns tyngre, men svårt att avgöra om den är större eller mindre.   Den går väldigt lätt in i håven, markus säger först den är lång som satan, men troligtvis bara en 15kilos. 

Efter ha hängt den i vågsäcken så visar vågen nytt PB, så vi tar fram tripodden, och kan nu bevittna en lång, utlekt spegel, ett nytt pb för mig med 100gram.  21890gram visar vågen.  

 
ett nytt pb kändes riktigt riktigt bra, jag är så nöjd med de 3 fiskarna ja fick på mindre än ett dygn.  

Näst sista natten blankar jag och Markus.  de mesta runt sjön gör det.. 
Och den sista natten så önskar jag inget annat än ett sista run, en sista fisk. 
Och vi sitter uppe rätt länge och tar lite nattfoton, tyvärr blev ingen av dessa bra, så jag väljer att inte posta något. 
Men, precis när ja somnat till, runt halv ett på natten, är de dags igen.  Jag har fisk, de tickar iväg sakta. och jag krokar, och möts av yttligare en tyngre fisk.  
Markus scoopar min sista karp som vägde 15,6. 

alla fiskar tog sl2 Hardhooker, SL Washed out Pink popup på en snowman.  Med Sl2 boilies och pellets och tigernötter kring det. 

Och här avslutar jag min resa till Villedon. 

Väldigt väldigt svåra och varma förhållanden gav ett väldigt trögt fiske, men de blev ändå några fler än 70stycken för oss 24 som fiskade.   Vilket är väldigt bra med de vädret som var.  Jag fick 6 stycken, varv 4 stora, och 2 små. Och marcus fick tre, 2 större och 1 liten. 

Har säkert missat massor, men de är sånt man får uppleva på resan om man åker. 
Om du har några frågor eller funderingar, eller är sugen att följa med, kontakta Anders Idarsson. 
Om du undrar mer om min resa så kan du fråga mig via PM på Facebook. 

Vi ses.