Karpsäsongen är inledd på riktigt

Årets första karphelg är nu avklarad, jag kan säga som så att jag har aldrig mått bättre av att få pilla med mina boilies, popups, pva och riggar. 


Hela veckan har jag planerat detta karppasset tillsammans med Dan & Stefan. Dan kunde bara Fredag till lördag, och Stefan KANSKE bara kunde fiska lördag och söndag.  Stefan ångrade sig, han tyckte vädret var för dåligt. 

Jag kompade ut några timmar innan jag slutade jobba. och begav mig hemåt och hämta upp alla karpsaker, sedan begav jag mig till dammen i Nordöstra skåne. Jag var där redan vid 13:00, och andades in frisk sol och svalkande vind. Tänkte jag skulle slänga ut 3 spön med PVA innan jag satte upp mitt nya Trakker Tempest tält. men vinden bet så kallt igenom mina kläder, så fick helt enkelt slå upp tältet först sedan pilla med Spöna, Mina nya Solance Bigpit 65QD hade kommit i veckan och hann tyvärr inte få hem min Korda Subline, så fick köra Subline dom sista 20meterna på flätlinan. Inte helt nöjd med det. 
 
 
Spöna var ute, 3PVA påsar med krossade Pitbull Atlantic Krill boilies & krossade fodermajs i krushan. Suverän mix, Började med Stockholm Special,  OJ, White Secret från SBM.  Och efter 1 timme så har jag lyft på StockholmSpecial, men ingenting mer sedan. Dan anländer och vi sitter i mitt bivvy hela kvällen och kollar på Carl N Alex på youtube, Rekomenderas starkt. 
 
Natten drar in och de är massvis med Linebites, fisken rör alltså på sig, även när mörkret faller. Enormt spännande. Jag somnar in rätt sent, och vaknar av att Dan drillar fisk 06:30, Skoj!  Fisken föll för en KD fiskat StockholmSpecial med Boilie stripe.
 
 
 
Oerhört fin 3kilos Fjällkarp.
 
Dagen rullade på och även drog de iväg på mitt spö mitt i blåsten, de visade sig vara en lite större fjällis närmre 3,5-4kilo. 
(bilden brevid är va mina 3 spön låg med stenhård slirbroms)
 
 
Klockan började dra ihop sig till hemfärd och då pratar jag med Stefan som funderar på att köra till Rögledammar. Men jag berättade att vi hade haft fisk här uppe och han va inte långsam med att säga han kommer, och jag stannar ännu en natt. Jag bestämmer mig att flytta till den grundare delen där Richard Tamanko har suttit på natten och haft ett riktigt kalasfiske. 
Stefan anländer lite efter 14:00, och han är inte slö att kasta ut sina saker, en fin liten stickmix han gör på majs, tigernötter, Dynamite baits Pineapple bananas krossas och slängs ut. 
 
 
fick bli lite finjusteringar så stefan kunde få in sina saker, och lite bilder får man ju ta!

efter bara några timmar så ska stefan kasta om sina grejer och lyckas få upp en Spade... helt otroligt..

 
Spaden släpptes ej tillbaka, och stefan får fisk nästan direkt. en fin liten spegel runt 2kilo på en OJ såklart. Stefans favoritbete.. 
 
 
 Kvällen drar in och vi grillar lite hamburgare och pratar lite om sommaren som komma skall. Och jag tappar 3 fiskar på 3timmar.  3 fiskar... nåväl, troligtvis kommit på vad felet var, och justerade det med 3 nya riggar som jag trodde stenhårt på, men de hjälpte tyvärr inte till fler run.  01:00 vaknar jag och stefan av att han har fisk på sitt vänstra spö, men även den släpper.. Och sedan händer det ingenting mer än sömn och en kylig söndag. Så hemfärd tidigt och äntligen hemma. 



Vi ses till påsk. Då åker vi till syndikatet om vädret tillåter. /Simon Grindhage
#1 - - Anonym:

Grymt rolig helg det där! :-) // Danne

Svar: Mycket trevlig helg!
Simon Grindhage